tiistai 21. marraskuuta 2017

• Tehtävä 5: Ostokäyttäytyminen •

1. Innovatiivisuus tarkoittaa ostokäyttäytymisestä puhuttaessa
  1. teknistä taitavuutta
  2. uusien asioiden keksimistä
  3. mielipidejohtajuutta
  4. uutuuksien omaksumistapaa
 2. Mitkä asiat vaikuttavat asenteiden syntyyn? Mainitse kolme 
  • tieto
  • tunne
  • elinympäristön vaikutus.

3. Sosiaaliset tekijät ovat
  1. muita ihmisiä
  2. iloisia tyyppejä
  3. sosiaaliluokkia
  4. persoonallisuuksia
4. Ostomotiivi on
  1. oston syy
  2. käyttötarve
  3. taustatekijä
  4. elämäntyyli

5. Segmentointi tarkoittaa
  1. asiakkaiden ryhmittelyä
  2. asiakkaiden rekisteröintiä
  3. asiakkaiden houkuttelua
6. Mikä seuraavista ostajatyypeistä on sellainen, jolle tutut asiakaspalvelijat ovat peruste valita ostopaikka?
  1. shoppailija-ostaja
  2. sosiaalinen ostaja
  3. innoton ostaja
  4. tärkeiden arvojen perusteella ostava asiakas
7. Viiteryhmiä ovat (valitse oikeat vaihtoehdot)
  1. ihanneryhmä
  2. negatiiviset ryhmät
  3. jäsenryhmät
  4. potentiaaliset ryhmät
8. Ostokäyttäytymisestä puhuttaessa ostoprosessilla tarkoitetaan
  1. prosessia, jonka aikana ostaja asettaa tuotteen liukuhihnalle ja maksaa sen
  2. ostajan sisäistä prosessia, jonka aikana hän tekee ostopäätöksen
  3. prosessia, jonka aikana yritys ostaa toisen yrityksen






9. Millaisia vaihtoehtoja yrityksellä on segmentoida asiakkaitaan?

- Ostokäyttäytymisen perusteella:
  • ostotarve
  • osto paikka- ja tapa
- Ostajien itsensä perusteella
  • ostajien taustatekijät
  • elämäntyylitekijät
  • asiakassuhteeseen liittyvät tekijät


Kerro lyhyesti myös mitä nämä tavat sisältävät.
  • Ostotarve - esim. ostaako asiakas järkiperäisen vai tunneperäisen motiivin perusteella
  • Osto paikka- ja tapa - esim. nettikaupan asiakkaat vai myymälässä asioivat? 
  • Ostajien taustatekijät - demografiset tekijät, kuten ikä, sukupuoli, tulotaso, asuinpaikka, perheen koko, ammatti jne
  • Elämäntyylitekijät - esim. nuoret kaupunkilaissinkut, lähiöissä asuvat perheelliset, opiskelevat luonnonsuojelijat, keski-ikäiset vauraat pariskunnat jne.
  • Asiakassuhteeseen liittyvät tekijät - esim. kanta-asiakas, satunnainen asiakas, usein mutta vähän ostava jne.


Jos olisit perustamassa pientä valokuvausalan yritystä, minkä tavan valitsisit?

- En ole varma ymmärsinkö kysymyksistä mitään edes oikein niin laitan tähän vain että Ostotarve

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti